• Kies zelf uw bezorgmoment
  • Alles uit eigen voorraad
  • Vóór 16:00 besteld, Morgen in huis

Hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk

Oorzaak hoge bloeddruk

Meestal is er geen oorzaak voor de hoge bloeddruk te vinden. In sommige families komt hoge bloeddruk vaker voor. Verder kunnen overgewicht en het gebruik van veel zout, veel drop en veel alcohol de bloeddruk verhogen. De bloeddruk kan ook stijgen door gebruik van bepaalde medicijnen, zoals sommige pijnstillers (zoals ibuprofen en diclofenac), de anticonceptiepil of corticosteroïden (prednison). In zeldzame gevallen is de hoge bloeddruk het gevolg van een nieraandoening.

Oorzaak hoge bloeddruk

Meestal is er geen oorzaak voor de hoge bloeddruk te vinden. In sommige families komt hoge bloeddruk vaker voor. Verder kunnen overgewicht en het gebruik van veel zout, veel drop en veel alcohol de bloeddruk verhogen. De bloeddruk kan ook stijgen door gebruik van bepaalde medicijnen, zoals sommige pijnstillers (zoals ibuprofen en diclofenac), de anticonceptiepil of corticosteroïden (prednison). In zeldzame gevallen is de hoge bloeddruk het gevolg van een nieraandoening.


Effecten hoge bloeddruk

Hoge bloeddruk is geen ziekte, maar geeft wel een verhoogde kans op hart- en vaatziekten (bijvoorbeeld een beroerte of een hartinfarct). Het is wat we noemen een risicofactor voor hart- en vaatziekten. De kans op hart- en vaatziekten wordt niet alleen door uw bloeddruk bepaald. Roken, stress en suikerziekte (diabetes) bijvoorbeeld hebben er ook invloed op. Ook als u al een hart- of vaatziekte heeft (of heeft gehad), of als het cholesterolgehalte van uw bloed te hoog is, heeft u een verhoogde kans op het krijgen van (nieuwe) hart- of vaataandoeningen. Heeft u meer van dit soort risicofactoren, dan is de kans op een hart- en vaatziekte groter.


Advies bij hoge bloeddruk

- Stoppen met roken is het belangrijkst. Roken is heel schadelijk voor uw hart en vaten.
- Heeft u veel stress probeer dan te onderzoeken hoe het komt en neem, als dat kan, maatregelen om de stress te verminderen. Op de praktijk kunnen we u daarbij helpen. Soms kan het maatschappelijk werk of een psycholoog u een stap verder helpen.
- Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en ontspanning door ten minste vijf dagen per week een halfuur intensief te bewegen, zoals stevig wandelen, fietsen, tuinieren, traplopen of zwemmen.
- Eet gezond en gevarieerd. Eet vooral groente en fruit, aardappels en graanproducten. Kies voor magere melk- en vleesproducten, kip, vis of vleesvervangers. Eet weinig verzadigde vetten. Kies in plaats daarvan voor onverzadigde vetten zoals in vette vis, plantaardige olie en dieetmargarine. Voeg geen zout toe aan het eten of gebruik natuurlijke alternatieven zoals Himalayazout of keltisch zeezout. Eet weinig zoute producten zoals chips en zoute pinda’s en gebruik zo weinig mogelijk kant- en klaarproducten (kant- en klare maaltijden, -soepen, -sauzen en -kruidenmix), omdat daar veel zout in zit. Eet ook niet teveel drop. Drink niet meer dan twee glazen alcohol per dag, en liefst niet iedere dag.
- Als u te zwaar bent, probeer dan af te vallen door gezond te eten en meer te bewegen (ten minste een uur per dag intensief bewegen).



Geïnteresseerd in alternatieve zoetstoffen zoals stevia extact?

Al meer dan 5 jaar uw betrouwbare online Natuurwinkel

Meer dan 20.000 klanten gingen u voor

Gratis verzending vanaf €65

Alles uit eigen voorraad

Vandaag voor 16:00 uur besteld = Morgen in huis!


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Webshop Keurmerk