• Kies zelf uw bezorgmoment
  • Alles uit eigen voorraad
  • Vóór 16:00 besteld, Morgen in huis

Kenmerken ideale sportdrank

Kenmerken ideale sportdrank

Normaal water is gewoonlijk de perfecte drank om de verliezen te compenseren, die ontstaan tijdens trainingen of wedstrijden die minder dan een uur duren. Water wordt makkelijk in ons lichaam opgenomen, onze maag verdraagt het goed en we krijgen niet te maken met rare smaakjes. Maar tijdens langere tochten of wedstrijden en trainingen die langer duren dan anderhalf uur, kan een sportdrank iets extra's betekenen. Zie het als een middel om een betere prestatie te bereiken.

Sportdrank -een toevoer van energie in de vorm van koolhydraten

Omdat de koolhydraatreserves in ons lichaam beperkt zijn, is het belangrijk deze aan te vullen tijdens langere tochten of wedstrijden. Hierdoor blijft de bloedsuikerspiegel op niveau, blijft het aanbod van koolhydraten aan de spieren groter en kan een wedstrijd of tochttempo langer worden volgehouden. Hier maakt een sportdrank het verschil met water.
 

Sportdrank -toevoer van water

De aanvoer van vocht is zeer belangrijk, want water werkt als een afkoelmechanisme en is een essentieel oplosmiddel voor diverse stoffen. Bij een vochtverlies van 500-1000 ml kun je je vermoeid en onprettig voelen en zal het prestatievermogen aanzienlijk dalen. Dus vocht moet voortdurend aangevuld worden, zeker tijdens een tocht bij warm weer waardoor het vochtverlies groot is. Een sportdrank dient dus een grote hoeveelheid vocht te bevatten.
 
 

Sportdrank mag geen maagklachten veroorzaken

Wanneer een sportdrank klachten als diarree en braken veroorzaakt, is er geen sprake meer van optimale prestatie en vooral tijdens een tocht is het knap lastig. Om zeker te weten of je maag een drank goed kan verdragen, moet je de sportdrank eerst uitproberen tijdens de trainingen.
 
 

Sportdrank- aanvulling van mineralen

Met zweten verliezen we niet alleen water, maar ook mineralen als natrium, kalium en magnesium. Normaal gesproken heeft het verlies van mineralen minder invloed op prestatievermogen dan vochtverlies, maar het kan wel spierkramp veroorzaken. Dus onder extreme omstandigheden in een tocht moeten naast water ook mineralen aangevuld worden. Een sportdrank dienen dus voldoende mineralen te bevatten.
 
 

Sportdrank moet lekker zijn

Het dorstgevoel dat normaal ontstaat tijdens inspanning is al onvoldoende om het ontstane vochttekort aan te vullen. Als de sportdrank ook al niet lekker is, wordt er nog minder gedronken. De samenstelling van de sportdrank kan nog zo optimaal zijn, als deze niet lekker is, drink je te weinig en biedt het nog geen voordelen.
 
 

Kinderen en sportdrankjes

In het algemeen zijn sportdrankjes niet geschikt voor kinderen. Helaas wordt dit niet altijd op de verpakkingen vermeld van het sportdrankje. Dit is een kwalijke zaak.  
Tros Radar gaat in op de problemen die de zo onschuldig lijkende sportdrankjes kunnen veroorzaken bij kinderen.


Zelf sportdrank maken

Wilt u zelf gezonde sportdrank maken? Bekijk dan dit blog artikel met vele gezonde tips hoe u een gezond sportdrankje kan maken.
()TIP: Dit is niet alleen gezond, maar dit is ook nog eens leuk om te doen! Wij raden u aan om eens te gaan kijken bij dit artikel over zelf sportdrank maken.


Geïnteresseerd in natuurzuiver water?

Al meer dan 5 jaar uw betrouwbare online Natuurwinkel

Meer dan 20.000 klanten gingen u voor

Gratis verzending vanaf €65

Alles uit eigen voorraad

Vandaag voor 16:00 uur besteld = Morgen in huis!


Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden
Webshop Keurmerk