• Kies zelf uw bezorgmoment
  • Alles uit eigen voorraad
  • Vóór 16:00 besteld, Morgen in huis

Kefir

Kefir en zijn oorsprong

Kefir komt van oorsprong uit de Kaukasus en Tibet.

De Osseten leefden duizenden jaren geleden in de Kaukasus en waren de eersten die dit product vervaardigden. Meerdere eeuwen hebben de Osseten het geheim hiervan bewaard. Pas sinds de negentiende eeuw is het weer bekend geworden en zijn veel mensen deze gezonde kefir gaan nuttigen.

Yoghurtplantje of kefir?

In de volksmond wordt het vaak yoghurtplantje of kefirplantje genoemd, terwijl het niets met yoghurt of een plantje te maken heeft. Het beeld van een plantje ( met blad etc.) is niet van toepassing op kefir en eigenlijk alleen maar verwarrend.

Kefir is de verzamelnaam voor melkkefir en waterkefir, beide varianten lijken sterk op elkaar. Melkkefir- korrels zien eruit als kleine bloemkolen en zijn witte romige korrels, die groeien als je ze met melk laat fermenteren. Kefir kan gemaakt worden van elk soort melk: koemelk, geitenmelk of schapenmelk, kokosmelk, rijst of soja.

Waterkefir- korrels zien eruit als zoutkorrels, maar dan wel veel groter. Ze zijn wit, doorschijnend en kristalachtig.

Waterkefir- korrels hebben geen melk nodig om te kunnen groeien, maar water en voeden zich met suiker.

Wat maakt kefir zo gezond?

Kefir bevat veel rechtsdraaiend melkzuur, mineralen, proteïnen, vitaminen ( B1 (Thiamine), B2, B6, B12, C,D en H ) en anti- oxidanten die voor een goede stofwisseling zorgen.

Kefir bevat een bijzonder unieke mix van goede gisten en bacteriën. Deze levende organismen gaan door fermentatie een groot aantal gunstige stoffen produceren die een normale darmfunctie kunnen helpen ondersteunen.

En dat is van groot belang, want goed werkende darmen zijn de basis van een goede  gezondheid!

Voor een goede spijsvertering moeten er voldoende goede bacteriën in onze darmen zitten.

De opname van voedingsstoffen begint in namelijk in onze darmen en wanneer de darmen niet in goede conditie zijn, kan dit de hormoonhuishouding uit balans brengen.

Er zijn een aantal factoren van invloed op het natuurlijk evenwicht in onze darmen, zoals:

  •  Voeding
  •  Stress of overbelasting
  •  Omgeving
  • Vermoeidheid

Het immuunsysteem heeft flink te lijden als deze factoren teveel aanwezig zijn. Met behulp van goede voeding kunnen we het, voortdurend veranderende, evenwicht in onze darmen helpen verbeteren. Dagelijks, of met enige regelmaat, probiotische Kefir drinken is in ieder geval een aanrader!

Kefir goed voor iedereen?

Bij het fermentatieproces van melk- kefir wordt lactose grotendeels afgebroken. Door het nuttigen van kefir krijgt men wel lactase binnen.  Dit is een enzym dat het grootste gedeelte van de lactose, die na het fermentatieproces nog over is, opgebruikt. Daardoor reageren veel mensen die lactose- intolerant zijn wel goed op melk- kefir. Mocht dit toch niet het geval zijn, dan is er altijd nog de mogelijkheid om water- kefir te gaan drinken.

Het is voedzaam en uitgebalanceerd en past daarom perfect in een gezond voedingspatroon. Om die reden wordt het gegeten door mensen die bewust met hun lichaam bezig zijn.

Bovendien zal het de hang naar ongezond voedsel verminderen, omdat het lichaam beter gevoed en in balans raakt na veelvuldig gebruik van kefir.

Waterkefir

Waterkefir is verwant aan melk- kefir en heeft dezelfde voordelen.

De drank die je er mee kunt maken  is echter geen zurige yoghurt zoals de melk- kefir, maar een fris- zure limonade met een bubbeltje en is licht alcoholisch (0,5 -2%).  De waterkefir wordt door maag en darmen iets beter verdragen dan de melkkefir. Het wordt iets sneller in het bloed opgenomen en stoort daardoor het spijsverteringsproces niet. Waterkefir is dorstlessend, zuiverend en lekker fris.

Hoe kan ik mijn eigen kefir maken?

Op de site van Steviahouse vind u diverse producten en informatie voor het maken van melk- kefir, water- kefir en yoghurt. MyYo heeft o.a. een yoghurt- en kefirmaker ontwikkelt die het erg gemakkelijk maakt om thuis uw kefir en/ of yoghurt te maken.